Egyre közeledik az év vége, ilyenkor mindannyian visszatekintünk az elmúlt időszakra és annak eseményeit elemezve igyekszünk felkészülni a következő évre. Nincsen ez máshogy nálunk sem, így most Ön elé tárjuk egy tanulságos esetünket arról, hogy miképpen tudtunk segíteni egy megrendelőnknek a menthetetlennek hitt gépe „újraélesztésében”, az új alkatrész árának egytizedéért!

Egy gyártó cég kétségbeesetten kereste meg diagnoszta mérnökünket, hogy a „rossz” gépükkel villámgyorsan kezdjen valamit, míg meg nem érkezik az új alkatrész „aranyáron” – tekintettel a rövid határidőre. Az elromlott géppel való üzemelés ugyanis napi 17 millió Ft kárt okozott a vállalatnak.

rezgésdiagnosztikaEz a berendezés egy 75 kW teljesítményű villamos motorra közvetlenül szerelt porelszívó ventilátor volt (1. ábra), amely egy lakkozó üzemből szívta el a port. A ventilátor híján a termék selejtes lett. Viszont az egész gépsort megállítani költséges és időigényes lett volna.

A berendezésről üzem közben leszakadt a járókerék, amelyből csak olyan volt raktáron, amit nagyon nagy mértékű egyensúlyozatlansága miatt vésztartaléknak tettek félre.

Mérnökünk elkezdte kiegyensúlyozni a félretett egyensúlyozatlan járókereket. Azt felszerelték, majd a kollégánk rezgésdiagnosztikai állapotvizsgálatot végzett a csapágysíkokban. A megrendelő azt szerette volna megtudni, ezzel üzemeltethető marad-e a gép, míg meg nem érkezik az új alkatrész.

Az első mérés effektív rezgéssebesség értéke alapján azonnali leállítást javasoltuk. A mért érték ugyanis 80 mm/s volt, ami a berendezés és az alátámasztás törésével fenyegetett. Ekkor következett a rezgésspektrum elemzés, amely fellazulást mutatott ki. (Alapfordulat többszörösei voltak láthatóak a spektrumon).

kiegyensúlyozásMérnökünk ekkor tüzetesen megvizsgálta a rendszert, és azt találta, hogy a villamos motor lábait a motortesthez rögzítő összes alapcsavar fellazult, de ezek a szerkezet kialakítása miatt szabad szemmel nem voltak láthatók. (2. ábra)

A csavarok meghúzása után már „csak” 59 mm/s effektív rezgéssebesség éréket mértünk az ún. alapfordulati frekvenciához tartozó csúcson. Ezután jöhetett a járókerék saját csapágyon történő dinamikus kiegyensúlyozása. Az eredmény kiváló volt, ahogyan  azt az 1. táblázat mutatja.

Három óra leforgása alatt a mindig is „ordító félelmetes oroszlán” berendezésből egy, a csapágyak élettartamáig biztonságosan üzemeltethető, halkan duruzsoló kiscica ventilátor lett. A rezgésszintet 0,9 mm/s-ra szorítottuk vissza, ami 98,5 %-os rezgéscsökkenést jelent. Mennyibe került mindez? Az újonnan rendelt járókerék árának 1/10-ét fordította erre a megoldásra a Megrendelő és nem vesztett napi 17 mFt-ot a termeléskiesésen, valamint nem vált bizonytalanná piaci helyzete a legfontosabb megrendelőjénél. Csak egy mérés, egy megfelelő ponton alkalmazott beavatkozás és nem több. Egyszerű, gyors és hatékony. Ön is elérheti.

Tanulság: Gyakran a kezünkben vagy kézközelben van a megoldás. Nem kell azonnal kapkodni, csípőből tüzelni. Lépjünk egyet hátra, és innen is vizsgáljuk meg a problémát: elemezzük a kiváltó okokat és a megoldásokat, végül válasszuk az adott helyzetben a leginkább kedvező megoldást.

Persze mindehhez kellő ismeretek szükségesek. Mi történt volna, ha a helyi karbantartási vezető nem ismerte volna a diagnosztika lehetőségeit? A méregdrága új járókerék is elromlott volna? Szerencsére itt nem történt „ha”, hanem a legjobb megoldást választották.

1. táblázat: A kiegyensúlyozás lépései és a rezgési értékek változása

 



Diagnosztáink gyorsan és szakszerűen elvégzik az Önök gépeinek rezgésvizsgálatát, a forgórészek dinamikus kiegyensúlyozását.  Vincze János (20/958-7848) és Seyler Lajos (20/9732-865). Bővebben itt!

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium