E hírlevelünkben egy különös esetet szeretnénk elmesélni. A diagnosztánk egy olyan rejtéllyel találkozott, amely alaposan megdolgoztatta a „kis szürke agysejtjeit”, – ahogyan azt Monseiur Poirot mondaná.

Egy jelentős iparvállalat megrendelte egy nagyteljesítményű elszívó ventilátoruk rezgésdiagnosztikai vizsgálatát. A mérés egyértelműen kimutatta, hogy a villamos motor és a ventilátor csapágyai is jelentős mértékben megkoptak, elhasználódtak. Mérnökünk kimutatott még lazaságot, tengelykapcsoló-beállítási hibát és a ventilátor járókeréknél kiegyensúlyozatlanságot is,– szóval a berendezés olyan volt, mint egy állatorvosi ló.

A mérés eredményei alapján az illetékes műszaki vezető elrendelte, hogy a legközelebbi leálláskor a ventilátorcsapágyakon túl a villamos motort is cseréljék le a helyszínen tárolt tartalékmotorral. A javítási munkák befejezése után diagnosztánk elvégezte a berendezés dinamikus kiegyensúlyozását illetve a tengelykapcsolat lézeres beállítását. Először a ventilátor és villamos motor egytengelyűségét állította be pontosan kollégánk, majd elindíttatta a ventilátort, hogy fölvegye a rezgési alapadatokat. Meglepetten tapasztalta, hogy a tartalék villamos motor csapágyain mért szélessávú rezgésgyorsulás értékei borzasztóan magasak: előrehaladott rossz csapágyállapotra utalnak.

A problémát mérnökünk jelezte a megrendelő műszaki vezetője felé, és javasolta a gép megbontását, a csapágyak ellenőrzését. Ekkor még arra gondolt, hogy valami tévedés folytán a javításkor mégsem cserélték ki a villamos motort. Hosszas rábeszélés és huzavona után elfogadták a javaslatát, de váltig hangoztatták, hogy a tartalék motor kb. másfél éve lett javítva, illetve a csapágyak cserélve.

De akkor mitől rongálódott meg ennyire a villamos motor?????

Diagnosztánk nem hagyta annyiban a dolgot. Fontosnak tartotta, hogy a probléma gyökérokát megtalálja, hogy ez a komoly gond ne ismétlődhessen meg újra. Megbontás után tehát kimosatta a villamos motor hengergörgős csapágyait, és megdöbbentő dolgokat látott: a csapágy egyik felén a hengeres csapágygörgők hatalmas mélyedéseket ötöttek a külső futófelületbe.

Mint mérnökünk kiderítette, a járókerék kiegyensúlyozatlansága alaposan rázza a betonfödém szerkezetét, amelyen a tartalékmotort tárolták. Kicserélve a villamos motor csapágyait, újból elvégezve az egytengelyűség beállítását és a járókerék dinamikus kiegyensúlyozását, a hiba valamint a födém rezgése is megszűnt. Ennek ellenére mérnökünk azt javasolta, hogy a javított villamos motort máshol tárolják, lehetőleg távol a működő berendezéstől, biztos, ami biztos. Az álló gép csapágyai is tönkremehetnek!



Hívja tapasztalt diagnosztáinkat: Vincze János (20/958-7848) és Seyler Lajos (20/9732-865). Bővebben itt!

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium