Mottó: Jól működő rendszereket sohasem szabad megbontani. (dr. Péczely György)


Az elmúlt időszakban műszaki diagnosztáink számos üzemben nagyon sok olyan hibát fedeztek fel, amelyek nagyjavítás-leállás után jellemzően elő szoktak fordulni. Hadd osszuk meg most a tapasztalainkat, hogy Ön ne a saját kárán tanuljon!

Az 1952-ben kötelezően bevezetett TMK-rendszert azóta már rengeteg bírálat, illetve kiegészítés érte. A modern felfogás szerint – melyet mi is alkalmazunk a Karbantartási Mixünkben – egyes elemekre valóban hasznos lehet az időszakos leállítás, míg másokra kifejezetten káros. Régen azonban azt hitték, hogy a legtöbb eszköznél annál nagyobb a tönkremenetel valószínűsége, minél idősebb, ezzel szemben ma már azt állítjuk, hogy a berendezés/alkatrész elöregedésével párhuzamosan nem vagy csak elenyészően növekszik a kiesések gyakorisága. [forrás: Moubray J.: Reliability-centred Maintenance, Butterworth Heinemann, Oxford, 1991)


1. ábra A nagyjavítás gyakran instabillá teszi az addig megbízhatóan működő egységet

Nowlan és Heap 1978-ban bemutatott tanulmánya feltárta, hogy a nagyjavítások csekély befolyással bírnak egy összetett szerkezet megbízhatóságára. Munkájukban megcáfolták azt a hiedelmet, hogy mindig összefügg a megbízhatóság és a futási idő. E korábban vakon hitt feltételezés vezetett ahhoz az elképzeléshez, miszerint ha egy eszközön nagyjavítást végzünk, akkor biztosan lecsökken a tönkremenetel valószínűsége. Ez a gyakorlatban szinte soha nem igazolódik be. Kivételes az, ha kimondottan korfüggő meghibásodással állunk szemben. E hit ahhoz a sajnálatos tévedéshez vezet, hogy ha nincs szoros bizonyság az összes létező korfüggő meghibásodási módról, akkor bölcs dolog az egységek időszakos nagyjavítása. Nem vesszük tudomásul a tényt, hogy ezek erősen megzavarják az addig stabil rendszereket. Nagyon valószínű, hogy a nagyjavítás a kezdeti hanyatlási szakaszba mozdítja el a berendezést, és olyan instabilitást okoz, amit épp el szerettek volna kerülni. Az 1. ábra ezt mutatja.

Az elmélet után lássuk a gyakorlatot! Szeretnénk néhány érdekes és tanulságos példát felsorolni a nagyjavítás után tapasztalt gyakori hibalehetőségek közül. Felsorolásunkkal nem törekszünk a teljességre, hiszen minden gép más és más. A különféle hibák közös jellemzője viszont, hogy a műszaki diagnosztika segítségével egyszerűen felderíthetők, még mielőtt nagy kiesést okoznának.

Például:

  • Egy-egy alkatrész kimarad
    • Tipikus: Hiányzó csavarok
  • Egy-egy folyamat kimarad
    • Tipikus: Kenés elmaradása. Kimosás, oldószeres tisztítás után a gépet újra kell kenni, ideértve a láncokat, görgőket, csapágyakat, csuklókat.
    • Csövek elégtelen bilincsezése
    • Meghúzatlan tengelykapcsoló-összekötő
    • Laza csavarok
    • Egyensúlyozatlan ventilátor járókerék
    • „Megbolondul” a PLC. Ha valamilyen felesleges berendezéselemet leszereltetünk, akkor annak elektromos kikötését kivétel nélkül az elektromos szakemberrel végeztessük, mert adott esetben a PLC programjából is ki kell venni a funkcióra vonatkozó sort, vagy átkötéssel, egyéb trükkel kell imitálni a funkció létezését, hogy a vezérlés ne kapjon hamis bemeneti jeleket, vagy ne várakozzon a már eltávolított funkcióra.
  • Hibásan elvégzett műveletek
    • A burkolatlemezek rossz helyre történő visszaszerelése
    • Fordítva feltett műanyag tagos szállítószalag
    • Túl szorosra feszített hajtóláncok
    • Rossz tengelykapcsoló-beállítás
    • Téves bekötés
    • Rosszul beállított berendezés – pl. hidegen állítják be, de melegen kell működnie
    • Alkatrész sérülése
    • O-gyűrű apró sérülése miatt (bele kellett erőszakolni az alkatrészt) a vákuumkamra nem tartja a vákuumot
  • Szennyeződés
    • A villamos szekrények belső részében a PLC-k, frekvenciaváltók, mágneskapcsolók elszennyeződése és kontakthibája. Okozhatja pl. a sűrített levegős tisztítás. Ezen részek tisztításához csakis porszívó és ecsetelés a megengedett!
    • A berendezések fotoérzékelőinek elszennyeződése. Érdemes ellenőrizni a karbantartás utolsó fázisában, mert ha kevésbé látható/hozzáférhető helyen levő érzékelő elé kerül egy parányi szennyeződés, akkor akár az egész gépet is lefoghatja.
  • Nem megfelelő alkatrész beépítése
    • Méretben nem megfelelő ékszíjak felhelyezése
    • Más méretű alkatrész – pl. nem hajszálpontosan ugyanolyan típusú csapágy miatt egy precíz csiszológép hibásan működött
    • Nem megfelelő olaj
  • És a sort folytathatnánk a végtelenségig…

 


A kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg műszaki diagnosztáját! Rutinos diagnosztáink könnyedén felderítik az Ön üzemében előforduló hasonló hibákat és tanácsokat adnak az elkerülésükre. Vincze János (20/958-7848) és Seyler Lajos (20/9732-865). Bővebben itt

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium