Mottó: Jól működő rendszereket sohasem szabad megbontani. (dr. Péczely György)


Az elmúlt időszakban műszaki diagnosztáink számos üzemben nagyon sok olyan hibát fedeztek fel, amelyek nagyjavítás-leállás után jellemzően elő szoktak fordulni. Hadd osszuk meg most a tapasztalainkat, hogy Ön ne a saját kárán tanuljon!

Az 1952-ben kötelezően bevezetett TMK-rendszert azóta már rengeteg bírálat, illetve kiegészítés érte. A modern felfogás szerint – melyet mi is alkalmazunk a Karbantartási Mixünkben – egyes elemekre valóban hasznos lehet az időszakos leállítás, míg másokra kifejezetten káros. Régen azonban azt hitték, hogy a legtöbb eszköznél annál nagyobb a tönkremenetel valószínűsége, minél idősebb, ezzel szemben ma már azt állítjuk, hogy a berendezés/alkatrész elöregedésével párhuzamosan nem vagy csak elenyészően növekszik a kiesések gyakorisága. [forrás: Moubray J.: Reliability-centred Maintenance, Butterworth Heinemann, Oxford, 1991)


1. ábra A nagyjavítás gyakran instabillá teszi az addig megbízhatóan működő egységet

Nowlan és Heap 1978-ban bemutatott tanulmánya feltárta, hogy a nagyjavítások csekély befolyással bírnak egy összetett szerkezet megbízhatóságára. Munkájukban megcáfolták azt a hiedelmet, hogy mindig összefügg a megbízhatóság és a futási idő. E korábban vakon hitt feltételezés vezetett ahhoz az elképzeléshez, miszerint ha egy eszközön nagyjavítást végzünk, akkor biztosan lecsökken a tönkremenetel valószínűsége. Ez a gyakorlatban szinte soha nem igazolódik be. Kivételes az, ha kimondottan korfüggő meghibásodással állunk szemben. E hit ahhoz a sajnálatos tévedéshez vezet, hogy ha nincs szoros bizonyság az összes létező korfüggő meghibásodási módról, akkor bölcs dolog az egységek időszakos nagyjavítása. Nem vesszük tudomásul a tényt, hogy ezek erősen megzavarják az addig stabil rendszereket. Nagyon valószínű, hogy a nagyjavítás a kezdeti hanyatlási szakaszba mozdítja el a berendezést, és olyan instabilitást okoz, amit épp el szerettek volna kerülni. Az 1. ábra ezt mutatja.

Az elmélet után lássuk a gyakorlatot! Szeretnénk néhány érdekes és tanulságos példát felsorolni a nagyjavítás után tapasztalt gyakori hibalehetőségek közül. Felsorolásunkkal nem törekszünk a teljességre, hiszen minden gép más és más. A különféle hibák közös jellemzője viszont, hogy a műszaki diagnosztika segítségével egyszerűen felderíthetők, még mielőtt nagy kiesést okoznának.

Például:

  • Egy-egy alkatrész kimarad
    • Tipikus: Hiányzó csavarok
  • Egy-egy folyamat kimarad
    • Tipikus: Kenés elmaradása. Kimosás, oldószeres tisztítás után a gépet újra kell kenni, ideértve a láncokat, görgőket, csapágyakat, csuklókat.
    • Csövek elégtelen bilincsezése
    • Meghúzatlan tengelykapcsoló-összekötő
    • Laza csavarok
    • Egyensúlyozatlan ventilátor járókerék
    • „Megbolondul” a PLC. Ha valamilyen felesleges berendezéselemet leszereltetünk, akkor annak elektromos kikötését kivétel nélkül az elektromos szakemberrel végeztessük, mert adott esetben a PLC programjából is ki kell venni a funkcióra vonatkozó sort, vagy átkötéssel, egyéb trükkel kell imitálni a funkció létezését, hogy a vezérlés ne kapjon hamis bemeneti jeleket, vagy ne várakozzon a már eltávolított funkcióra.
  • Hibásan elvégzett műveletek
    • A burkolatlemezek rossz helyre történő visszaszerelése
    • Fordítva feltett műanyag tagos szállítószalag
    • Túl szorosra feszített hajtóláncok
    • Rossz tengelykapcsoló-beállítás
    • Téves bekötés
    • Rosszul beállított berendezés – pl. hidegen állítják be, de melegen kell működnie
    • Alkatrész sérülése
    • O-gyűrű apró sérülése miatt (bele kellett erőszakolni az alkatrészt) a vákuumkamra nem tartja a vákuumot
  • Szennyeződés
    • A villamos szekrények belső részében a PLC-k, frekvenciaváltók, mágneskapcsolók elszennyeződése és kontakthibája. Okozhatja pl. a sűrített levegős tisztítás. Ezen részek tisztításához csakis porszívó és ecsetelés a megengedett!
    • A berendezések fotoérzékelőinek elszennyeződése. Érdemes ellenőrizni a karbantartás utolsó fázisában, mert ha kevésbé látható/hozzáférhető helyen levő érzékelő elé kerül egy parányi szennyeződés, akkor akár az egész gépet is lefoghatja.
  • Nem megfelelő alkatrész beépítése
    • Méretben nem megfelelő ékszíjak felhelyezése
    • Más méretű alkatrész – pl. nem hajszálpontosan ugyanolyan típusú csapágy miatt egy precíz csiszológép hibásan működött
    • Nem megfelelő olaj
  • És a sort folytathatnánk a végtelenségig…

 


A kockázatok és mellékhatások tekintetében kérdezze meg műszaki diagnosztáját! Rutinos diagnosztáink könnyedén felderítik az Ön üzemében előforduló hasonló hibákat és tanácsokat adnak az elkerülésükre. Vincze János (20/958-7848) és Seyler Lajos (20/9732-865). Bővebben itt

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium